پیشنهاد مطالعه سه اثر محرمی از نشر نیستان؛

سه اثر محرمی از سید مجتبی حسینی  

کتاب‌های «نگاه به زن»، «حضرت سکینه(س)، اسطوره ادب» و «با حسین تا مهدی» سه اثر محرمی از سید مجتبی حسینی است که توسط نشر نیستان منتشر که با موضوع ماه محرم منتشر شده است.
کد خبر: ۶۰۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶ - 22July 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب‌های «نگاه به زن»، «حضرت سکینه(س)، اسطوره ادب» و «با حسین تا مهدی» سه اثر محرمی از سید مجتبی حسینی است که توسط نشر نیستان منتشر و هم اکنون در دسترس علاقه‌مندان است.

با این سه کتاب بیشتر آشنا شوید.

نگاه به زن
این کتاب حاوی دو نوشتار مجزا با عنوان «نگاه به زن» و «تنها پیامبر زن» است. این دو نوشتار بازنویسی دو سخنرانی از سید مجتبی حسینی، اسلام‌شناس معاصر است .در نوشتار نخست  نگاه پیامبر گرامی اسلام و پیشوایان معصوم به زنان مورد بحث قرار می‌گیرد و تجلیل بی‌نظیر رسول مهر و امید که دخت خویش را «ام ابیها» می‌خواند، واکاوی می شود. 

نوشتار دوم بهانه‌ای است تا با ذکر نام حضرت زینب سلام الله علیها، جلوه‌هایی متفاوت از منشور روح علوی و فاطمی آن بزرگوار بر خواننده تابیده شود. در ادامه به این نکته توجه داده شده که چرا خداوند بار سنگین پیام‌رسانی واقعه عاشورا را بر عهده ایشان گذاشته است و این، وجه تسمیه کتاب است. زینب اولین پیامبر زن نامیده شده؛ نه این‌که شریعت جدید آورده باشد،  

بلکه حضرتش پیام عاشورا را که خلاصه و روح پیام ادیان است، به مردم رسانده است 
این کتاب از سوی نشر نیستان به چاپ پنجم رسیده است.

حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان

سخن گفتن در مورد حضرت سکینه، دختر سیدالشهدا علیه السلام دشوار و در عین حال جالب است. از آن جهت دشوار است که متون تاریخی در مورد ایشان، هم اندک است و هم مشوش. از آن جهت جالب است که با شخصیت و موقعیت دختری از خاندان نبوت بیشتر آشنا می‌شویم. به نقل از متون تاریخی، امام حسین علیه السلام آن‌چنان انس و علاقه ویژه‌ای به این دختر خویش داشتند که باعث شگفتی دیگران می‌شد. کتاب حاضر از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست ترجمه منتخبی از کتاب «بیوگرافی خانم‌های خاندان نبوت» است که توسط خانم دکتر بنت النشاطی (استاد دانشگاه مغرب) به رشته تحریر درآمده است. بخش دوم اشاره‌ای است کوتاه به برخی لحظه‌ها و برش‌های زندگی و شخصیت حضرت سکینه بر اساس متون موجود که به طور ضمنی حاوی برخی صحنه هایی است که ایشان دیده و حضور داشته است. بخش سوم حاوی برداشت نویسنده از مطالعه متون مختلف در مورد این بزرگوار است که تحت عنوان «تحلیلی کوتاه از موقعیت حضرت سکینه» در متن آمده و پس از آن، در پیوست، ذکری از فرزندان حضرت امام حسین علیه السلام شده که بر اساس متون شیعی گردآوری گردیده است. مطالعه این اثر کم‌حجم و پرمحتوا را که  چاپ چهارم آن در دسترس علاقه مندان است  به پژوهشگران و دوست‌داران حضرت سیدالشهدا و خانواده ایشان توصیه می‌گردد.

با حسین تا مهدی (ع)
تحلیل حرکت ائمه معصومین و به ویژه حرکت امام حسین علیه السلام از پیچیدگی‌ها و رموزی برخوردار است که برای هر کس به سادگی قابل دسترسی نیست. در این زمینه، تحلیل‌های گوناگونی ارائه شده که بین هر یک از این تحلیل‌ها با کلیه اتفاقات و اظهارات حضرتش هم‌پوشانی کامل وجود ندارد و هر یک از تحلیل‌ها حاوی نقض‌ها و نقص‌های غیر قابل اغماضی هستند. نویسنده تلاش کرده با ارائه دیدگاهی متفاوت، حرکت حضرت حسین علیه السلام را در ارتباط با حرکت سایر پیامبران و امامان ببیند و با بهره‌گیری از یک نگرش کل‌گرا و عمق‌نگر، روایات معصومین و سیره آن بزرگواران را بررسی نماید. در این رویکرد امام حسین علیه السلام تنها به عنوان یک رهبر غیرتمند و پایبند به اصول و یا … دیده نشده، بلکه امام معصومی است که اراده‌ای جز مشیت خدا ندارد؛ خدایی که همه پیامبران و ائمه را مأمور حرکتی فرجام‌مند نموده است. در کتاب می‌خوانید: اساساً پیام و صدای امام زمان، همان پیام امام حسین است. اهدافی را هم که حضرت حسین برای حرکت خود بیان می‌فرماید، باید در یک دید درازمدت تاریخی نگریست و آن موقع می‌توان به رابطه بیشتری میان حرکت حسین و قیام قائم پی برد… در روایات مختلف از گذر آدم، نوح، ابراهیم، اسماعیل و… به کربلا سخن آمده و حتی گفته شده پرده‌ای از روز عاشورا برای پیامبرانی چون زکریا، ابراهیم و… به نمایش درآمده است… از سوی دیگر، بنا بر روایات، کربلا مهد پرورش منتظران ظهور و یاران حضرت صاحب می‌باشد. حضرتش با زره پیامبر، لباس علی و صدای حسین (علیهم السلام) ظهور خواهد کرد. از فجر بعثت تا صبح غدیر تا ظهر عاشورا و تا عصر ظهور 

هم اکنون چاپ یازدهم این کتاب از نشر نیستان در بازار کتاب موجود است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار